Kugenggam Sebuah Kejayaan


Kugenggam Sebuah Kejayaan


Kugenggam Sebuah Kejayaan



Di daerah sunyi, sepi tenang dan bening memukul perasaan. 

Kayangan (1990),  masih lagi mengejar makna kemajuan untuk 

mengisi kemerdekaan yang ditinggalkan bersama perjuangan 

yang belum selesai setelah tercatat berbagai peristiwa suka duka 

dalam lipatan sejarah negara. Embun pagi menitis bersama 

kedinginan mengajak ketenangan berpaut untuk memberikan 

ceria alam tika sang mentari mula menampakkan wajahnya. 

Kokokan ayam dan siulan unggas-unggas bersahutan 

menunaikan tugas seharian mengejutkan alam lena yang panjang. 

Cermin mimpi mula berderai menghadapkan makna realiti yang 

perlu ditempuhi oleh setiap insan di dunia ini.



Di pembaringan, kedinginan masih lagi menyucuk seluruh tubuh 

namun kugagahi jua untuk bangun demi suatu perjuangan. 

Selepas mengucap syukur kepada Ilahi kerana masih lagi 

dipanjangkan umur  dan aku terus berdoa semoga hari ini 

lebih baik dari hari semalam. Itulah yang dikatakan orang-orang 

yang berjaya. Akan aku usahakan agar segala usaha dan bakti yang 

aku curahkan akan membuahkan hasilnya. Pesan mak yang 

masih lagi segar dalam ingatanku, “Anakku, mengertilah 

bahawa kau mesti rajin belajar. Kerana sesungguhnya kalau kita 

berharta maka kita perlu menjaga harta tersebebut, akan tetapi 

sekiranya kita berilmu maka ilmu itu akan menjaga kita. Zaman 

kami dengan zaman kamu tidak sama. Dulu masa kami belajar, 

berjalan kaki berkilometer semata-mata hendak ke sekolah. 

Buku-buku memang tak mampu nak beli. 


Belajar pun di bawah pelita minyak tanah. Sekolah tak ada kipas, 

panas...!!! tapi kami 

tetap belajar untuk mencari ilmu.” Mak... susahkan orang-orang 

dulu belajar dan mencari ilmu !!!. Tentu banyak pengorbanan 

yang mak buat masa kecil dulu. Cerita mak lagi, pensil dulu tak ada 

pensil tekan, kalau diasah dan menjadi semakin pendek 

disambung dengan buluh supaya masih boleh digunakan. Jalan 

nak ke sekolah dulu tak ada tar.... jalan tanah merah. Kasut kalau 

putih dah bertukar menjadi merah. Setahun sekali nak tukar kasut 

pun susah. Koyak rabak sana sini tapi masih lagi setia dikaki 

mengatur langkah ke sekolah. Kalau hujan terpaksa isi kasut dalam 

plastik dan pakai selipar ke sekolah. Susah-payah zaman dulu. 

Syukur, zaman ini zaman moden. Tak perlu jalan kaki ke 

sekolah, tak perlu susah payah isi  minyak gas dalam pelita nak 

baca buku, ada TV, ada komputer, ke sekolah pun ada basikal tak 

pun orang hantar dengan motor atau kereta dan banyak lagi 

kemudahan yang dinikmati. 


Yang perlu kita perlu bersedia untuk menjadi seorang pelajar 

dan bersedia untuk diajar.




Sarapan pagi nasi lemak, roti kaya dan kuih-muih dah tersedia 

bersama wang belanja harian di meja makan. Teringat cerita 

mak, “Dulu mak pergi sekolah bekalnya ubi rebus dengan air 

teh. Kadang-kadang kalau tak bawa bekal, waktu rehat minum 

air paip kat sekolah sebab tak ada duit belanja. Balik baru 

makan nasi kat rumah. Lauknya kadang-kadang ikan masin, 

kadang-kadang telur dan kadang-kadang dengan kicap sahaja.” 

Mak tenang bercerita kepadaku sedang aku dapat melihat derita 

dari sinar matanya. Terasa amat berbeza dulu dan sekarang. Kata 

mak lagi “ belajarlah rajin-rajin. Mak tak mahu kamu susah 

dikemudian hari nanti.” Sebelum pergi sekolah aku cium tangan 

mak dan ayah sambil mengucapkan salam kepada mereka berdua 

sambil memohon keredhaan mereka. Aku ingat pesan cikgu 

yang menyuruh aku berbuat demikian kerana doa ibu-bapa 

adalah rahsia utama kejayaan kita. Masih kukuh diingatanku 

dengan kata-kata yang tersangkut di dinding kantin sekolah 

“Harapan bonda, insyaAllah tetap akan kami tunaikan”. Mak, 

anakmu berjanji akan belajar bersungguh-sungguh untuk berjaya.




Dan aku berdoa agar aku akan berjaya dalam perjuangan aku ini. 

Basikal kukayuh dengan semangat membara memburu kejayaan 

dihari muka. Sekolah memang tak jauh dari rumah tetapi aku lebih 

selesa berbasikal. Ramai rakan-rakanku dihantar oleh ibu-bapa 

mereka. Susah payah mereka demi untuk melihat si anak 

mampu menggenggam harapan yang tercipta. Kami riang 

menikmati suasana pagi dikeceriaan alam suasana desa yang bisa 

menggamit seribu satu macam nostalgia disuatu hari kelak. 

Kufikirkan dimasa hadapan segala-galanya pasti berubah 

kerana aku telahpun menikmati limpahan lampu elektrik berbanding 

dulunya hanyalah kerdipan pelita minyak tanah.


Rakan-rakanku ramai yang sudah tiba awal. Pengumuman 

keputusan peperiksaan PMR akan diumumkan pada  hari ini. Debar 

hatiku menunggu akan detik itu, begitu juga wajah 

sahabat-sahabatku yang lain. Masing-masing cuba meredakan 

debar dengan berbual-bual dan bertanyakan khabar masing-masing 

dan aktiviti semasa cuti sekolah. “Berusahalah, tiada jalan pintas 

untuk berjaya, ramai orang yang berjaya menempuh berbagai 

cabaran dan dugaan sebelum berjaya mendaki sehingga ke 

puncak”, pesan guru kelasku sewaktu mula-mula masuk di 

dalam tingkatan 3. “Rancanglah proses pembelajaran kamu kerana 

orang yang gagal merancang adalah orang yang merancang untuk 

gagal”, bergema lagi nasihat guru dimindaku. Tika kita berbicara 

tentang cita-cita kau berpesan “Letakkan cita-citamu ditempat yang 

tinggi agar orang lain tak dapat mencapainya, hanya kita yang akan 

menentukan nasib diri kita. Bukan orang lain tapi kamu ...!!! 

Percayalah pada diri sendiri yang kamu memang boleh 

berjaya...!!! ”. Cikgu, nasihatmu kusemat dalam diri menjadi 

azimat untuk berjaya. Mak, abah dan cikgu, aku telah berusaha 

bersungguh-sungguh dan mengikut segala nasihatmu. Buku-buku 

pelajaran telah aku baca sebaiknya disamping buku-buku tentang 

belajar cara untuk belajar. Doa telah kupanjatkan setiap waktu 

kepada Ilahi semoga apa yang aku lakukan diberkati. Berjaya 

atau gagal aku disini bukanlah bererti aku akan gagal selamanya.

Tetapi, aku juga ingin keluar dari kepompong ini untuk aku lihat 

dunia luar. Aku mesti pergi demi mengobarkan cita-cita dan 

perjuangan untuk agama, bangsa dan negara.





Ramai orang sudah mula berbaris di hadapan pejabat untuk 

mengambil keputusan masing-masing. Ada yang berwajah ceria 

dan ada yang muram apabila keluar dari pejabat. Aku...??? 

Debar menanti dengan penantian itu suatu penyiksaan. “Ya Allah, 

tabahkanlah hatiku dan semoga usahaku selama ini berbalas 

dengan kejayaan.” Tiba giliran aku untuk mengambil keputusan, 

dadaku berdebar-debar dan tanganku menggigil menyambut

slip keputusan peperiksaan yang dihulurkan. Mataku bingkas 

membaca setiap baris yang tertulis. “Alhamdullillah...” terpacul 

syukur tanpa sedar bersama titis air mata kegembiraan. 

Terasa lembut tangan menyentuh bahuku. “Tahniah, kau telah 

berjaya mengharumkan nama sekolah. Cikgu bangga dengan 

kejayaanmu, muridku yang nakal.” Kepeluk erat guruku, 

"maafkan saya cikgu dan terima kasih kerana mendidikku menjadi 

manusia.” Rakan-rakanku mula mengerumuni cikgu dan 

masing-masing saling menunjukkan keputusan yang diperolehi. 

Kepuasan tertera di wajah kerana setiap usaha telah diterjemahkan 

maknanya dengan keputusan peperiksaan ini. Kami berjanji kepada 

diri sendiri untuk meneruskan perjuangan ini kerana masih banyak 

lagi jalan berliku yang harus ditempuhi. Mak, abah, cikgu-cikgu 

dan rakan-rakanku terima kasih atas segala pengorbanan dan 

kini kejayaan dalam genggamanku. 


Lancarkan Impian Anda Sekarang macam Anita Segera. 

Mohon Daftar sekarang di website  mahsaintake.com

atau Untuk maklumat lanjut boleh Whatsapp Encik Am ditalian


0176842836 atau layari portal  mahsaintake.com

Terbaru Lebih lama

نموذج الاتصال