PERMOHONAN KEMASUKAN PELAJAR DALAM DIPLOMA KEJURURAWATAN DI KOLEJ ANTARABANGSA TEKNOLOGI & PROFESIONAL, PERLIS, MALAYSIA (KATPM) TELAH DIBUKA SEKARANG DALAM DIPLOMA FARMASI DAN LAIN-LAIN DIPLOMA.

PERMOHONAN KEMASUKAN PELAJAR DALAM DIPLOMA KEJURURAWATAN DI KOLEJ ANTARABANGSA TEKNOLOGI & PROFESIONAL, PERLIS, MALAYSIA (KATPM) TELAH DIBUKA SEKARANG DALAM DIPLOMA FARMASI DAN LAIN-LAIN DIPLOMA.


Sesiapa yang mahu dapatkan atau dapat surat tawaran KATPM Perlis  DIMINTA dan DIWAJIBKAN untuk mesej SMS @ WHATAPPS @ WECHAT<KATPM, NAMA PENUH, NOMBOR KAD PENGENALAN, ALAMAT RUMAH, EMAIL, KEPUTUSAN PENUH PEPERIKSAAN DAN NAMA KURSUS> yang diambil, AM, TEL : 017-6842 836 untuk rujukan seterusnya bagi memudahkan urusan pinjaman pengajian. Anda juga boleh menghubungi AM, TEL : 017-6842 836 atau emailkan kepada ammarmaju@yahoo.com untuk pertanyaan lanjut mengenai pendaftaran KATPM.


*Sebarang perubahan tertakluk kepada pihak kolej.

MENGAPA KATPM MENJADI PILIHAN?



Mudah! Pilihlah Kolej Antarabangsa Teknologi & Profesional, Perlis, Malaysia (KATPM) sebagai destinasi anda untuk melanjutkan pengajian. KATPM adalah satu-satunya pilihan ramai pelajar dari segenap pelusuk negara kerana kelebihan dalam perkara-perkara berikut :
  • Semua kursus yang ditawarkan telah mendapat kelulusan daripada Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia dan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).
  • KATPM akan membantu mendapatkan pinjaman pelajaran bagi yang layak dan semua pelajar KATPM yang sedia ada telah pun mendapat pinjaman daripada PTPTN atau Agensi Kerajaan.
  • Diploma yang dikeluarkan oleh KATPM telah mendapat pengiktirafan daripada Jabatan Perkhidmatan (JPA) setaraf dengan diploma yang dikeluarkan oleh mana-mana universiti awam dan semua graduan layak dipertimbangkan untuk menjadi kakitangan awam.
  • Tenaga pengajar yang berijazah, bertauliah dan profesional



[Qualaroo] Apakah Masa Depan Kerjaya Farmasi?



Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini saya nak luangkan sedikit masa untuk menjawab 2 lagi soalan yang telah dihantar oleh pembaca Nizam Malek Blog berkaitan masa depan kerjaya Farmasi di Malaysia.

Soalan pertama telah dihantar pada 22 Mac 2013, pukul 5.08pm dan berbunyi seperti ini;

1) "Salam En Nizam, nak tanya, saya merupakan lepasan SPM, kalau saya ambil kursus Diploma in Pharmacy, apa hala tuju saya selepas itu?"


Jawapan: Salam kepada anda yang bertanya, berkenaan dengan Diploma in Pharmacy (DIP), kebiasaannya anda akan belajar selama 3 tahun dan selepas tamat belajar, kelulusan yang anda dapat membolehkan anda untuk bekerja di sektor awam sebagai Penolong Pegawai Farmasi (PPF) bermula dengan gred U29.

Di hospital, secara asasnya PPF bertugas sebagai pembantu kepada Pegawai Farmasi untuk tugas pre-packing, stock recording, cytotoxic drugs reconstitution, total parenteral nutrition dan bermacam-macam lagi yang membolehkan proses kerja di Jabatan Farmasi menjadi lebih teratur dan efisyen.

Walaubagaimanapun, tugas PPF terhad berbanding Pegawai Farmasi untuk sesuatu tugas. Contohnya, PPF tidak terlibat dengan proses mengeluarkan ubat-ubat psikotropik (Dangerous Drugs), pembelian ubat bagi kegunaan hospital, patient counselling dan kebanyakan masanya, tugas untuk mendispens ubat kini lebih banyak diserahkan kepada Pegawai Farmasi Provisional U41.

Selain bekerja di hospital, terdapat juga PPF yang bekerja di Bahagian Penguatkuasa Farmasi dan tugasnya juga adalah untuk membantu Pegawai Penguatkuasa Farmasi mengikut unit-unit tertentu.

Berkenaan dengan gred pula, kenaikan jawatan adalah berdasarkan senioriti dan bukanlah mengikut masa (time-based) seperti yang berlaku dalam jawatan Pegawai Farmasi.

Namun, kerjaya sebagai PPF tidak terhenti di situ. Anda boleh menyambung pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda Farmasi yang diambil dalam tempoh 4 tahun. Kelulusan tersebut membolehkan anda naik ke taraf Pegawai Farmasi.

Memang masa yang diambil adalah lebih panjang, namun ia tetap adalah satu opsyen yang baik.


Pada pendapat saya, ketepuan jumlah ahli Farmasi di Malaysia bergantung kepada beberapa faktor besar seperti faktor politik semasa dan kekosongan jawatan. Bidang Farmasi adalah satu bidang yang amat penting dan perkhidmatan Farmasi menjadi tulang belakang kepada kesihatan manusia. Perkhidmatan Farmasi tidak boleh tepu kerana permintaan terhadapnya sentiasa tinggi dan bertambah setiap tahun.

Malah, kerjaya Farmasi menawarkan pelbagai cabang yang tidak kurang menarik selain perkhidmatan di hospital kerajaan. 

Pada masa ini juga, kebanyakan hospital swasta di Malaysia sekadar mempunyai 1 atau 2 orang Pegawai Farmasi yang mengurus semua urusan berkaitan Jabatan Farmasi. Kekosongan besar ini mungkin menjadi satu peluang buat Pegawai Farmasi untuk berkhidmat di hospital swasta. Sudah pasti cabarannya berbeza dengan berkhidmat di hospital kerajaan, tapi ia tetap adalah satu pilihan yang baik.

Selain berkhidmat di hospital, ahli Farmasi juga boleh mencari peluang pekerjaan di rangkaian Farmasi retail. Pada masa kini, permintaan terhadap ahli Farmasi berdaftar adalah amat tinggi terutamanya daripada e-Cosway.

Walaupun terdapat banyak khabar mengatakan bahawa menceburi dunia rangkaian Farmasi retail melalui e-Cosway bukanlah satu langkah yang terbaik, tapi ia tetap adalah satu pilihan yang boleh dipertimbangkan.
Kepada yang tidak meminati Farmasi retail atas alasan-alasan tertentu, mereka boleh mencabar diri mereka untuk mencari peluang pekerjaan di sektor industri iaitu di kilang-kilang penghasilan ubat-ubatan.

Khabarnya juga, jumlah pendapatan yang diberikan untuk Pegawai Farmasi di sektor industri adalah yang tertinggi berbanding di hospital ataupun Farmasi retail. Cuma pastilah, beban kerja dan ekspektasinya lebih tinggi. Stress juga pasti lebih tinggi.

Secara umumnya, memang benar, tiada jaminan bahawa bidang Farmasi dapat memberikan pekerjaan kepada para graduan lepasan Farmasi seperti tahun-tahun sebelum ini. Malah polisi dalam bidang Farmasi juga dilihat bertukar-tukar dengan amat drastik dari semasa ke semasa.

Namun, sekali lagi pada pendapat saya, bidang Farmasi masih lagi adalah satu pilihan kerjaya yang amat baik untuk diceburi. Jika alasan jumlah Pegawai Farmasi di sektor awam telahpun mencapai tahap ketepuan, graduan lepasan Farmasi masih boleh mendapatkan peluang pekerjaan di sektor swasta yang masih lagi dikira berpermintaan tinggi. 

Apa yang penting bagi anda yang sedang mengikuti kursus Farmasi atau bercadang untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang Farmasi adalah, anda perlu mempersiapkan diri anda dengan kemahiran soft-skill/modal-insan yang terkini untuk membolehkan anda bersaing mendapatkan pekerjaan.

Secara peribadi, saya masih lagi berpendapat bidang Farmasi adalah satu pilihan yang baik dan bidang Farmasi memerlukan lebih ramai ahli Farmasi berkualiti yang dapat mengembangkan perkhidmatan Farmasi di Malaysia untuk sepanjang masa.
Cuma jika benar suatu hari nanti kursus Farmasi di Malaysia tidak lagi dianggap satu kursus kritikal, pilihan seterusnya yang terbaik adalah untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang doktor pergigian.

Jika anda ada ruang untuk mendapatkan lebih info berkenaannya, anda akan dapat melihat perbandingan terhadap kedua-dua bidang kerjaya ini.

Semoga perkongsian kali ini memberi gambaran terhadap pandangan berkenaan masa depan kerjaya Farmasi di Malaysia kepada anda.

Sebarang soalan/komen adalah amat-amat dialukan.

Source: http://www.nizammalek.com/2013/04/qualaroo-apakah-masa-depan-kerjaya.html
Terbaru Lebih lama

نموذج الاتصال